Kategoriler
Politika

Ankara Katliamıyla İlgili Kulak Asmamamız Gereken 9 Gerçek Dışı Haber

March 14, 2016

13 Mart Ankara patlamasının ardından gelen yayın yasağının kalkmasıyla, patlamayla ilgili birçok haber paylaşılmaya başlandı. Özellikle bu acı dolu anı fırsat bilen kişilerin, insanları manipüle etmek amacıyla hazırladıkları haberler, paylaşılan onca haberin arasında gerçekmiş gibi yerlerini aldı.

Sosyal medyada ve haber sitelerinde yer alan yazıların gerçek olup olmadığı ile ilgili merakımızı ise Mehmet Atakan Foça gidermeye başladı. Foça, internet sitesinde yayınladığı yazıyla patlamadan sonra ortaya çıkan dezenformasyonları bir araya getirdi.

İşte insanları manipüle etmek amacıyla hazırlanmış 9 gerçek dışı haber.

1. TURGEV’in SMS’i Şubat’taki patlamadan

İddiaya göre TÜRGEV SMS atarak öğrencilerini Kızılay’dan uzak durmaları için uyarmış. Bu SMS haberi 17 Şubat’taki patlamadan sonra yayınlanmış, gündem olmuştu:

2. Patlama anı videolarından biri 17 Şubat patlamasından

Youtube’a bugün yüklenerek bugün gerçekleşen patlamanın videosu gibi sunulan bu video, 17 Şubat’taki saldırının farklı bir açıdan kamera kaydı.

3. Ankara’dan olduğu iddia edilen patlama fotoğrafı yanlış

Aşağıda gözüken fotoğraf Ankara’dan değil. Patlamanın olduğu saatlerde hava karanlıktı. Ayrıca araç plakalarının yabancı olduğu gözükebilir.

4. 20 plakanın EGM tarafından yayınlandığı iddiası

Patlamanın ardından Whatsapp mesajları aracılığıyla yayılan ve 20 araç plakasının listeli olduğu bir uyarı mesajının Emniyet Genel Müdürlüğü tarafından yayınlandığına dair bugün haber sitelerinde haberler yer aldı. (Cumhuriyet haberi, T24 haberi) Telefon ile görüştüğümüz EGM Basın Bürosu ise böyle bir listenin EGM tarafından yayınlanmadığını ifade etti.

Bu plakalardan 6 tanesinin e-devlet verileriyle uyuşmadığını, 1 tanesinin ise e-devlet’te kaydının olmadığını da belirtmekte fayda var.

 

5. IŞİD’in saldırıyı üstlendiği iddiası

Saldırının IŞİD tarafından üstlendiğine dair atılan tweet herhangi bir kaynağa dayanmıyor.

6. Bombacının Cumhuriyet Gazetesi muhabiri olduğu iddiası

Cumhuriyet Gazetesi yaptığı bir açıklamayla iddiaları yalanlayarak, “bu isimde hiçbir yerde ve hiçbir zamanda muhabirlerinin olmadığını” ifade etti.

7. 138 ölü olduğu iddiası

Ankara’daki devlet hastanelerinden birinde isminin kullanılmasını istemeyen üst düzey bir yöneticiden gelen mesajı aktarıyorum:
ölü sayısı 40tan fazla değil. çok konuda güvenimizi sarstı bunlar evet ama 35-40 civarı bilgisi doğru. 112 ve emniyet anonslarını da duyuyoruz olay sırasında acilde.. ayrıca adli tıp’ın morg kapasitesini de biliyoruz. Oradan da tahmin edebiliyoruz. 35-40’ı aşarsa bizleri arayıp cenazeleri göndermeyin diyorlar. Bir de yaralılar gelmeye başladığında kaydedip, bi yandan da hastane bilgi sisteminden o an acilde bulunanların listesi alınıp ayıklanmaya çalışılıyor, onlar da yaralı listesine yanlışlıkla girebiliyor. Bir de hastaneden hastaneye sevk edilen yaralılar oluyor. Onlar da her iki listede yer alabiliyor.

8. Sabah bulunan Hasan G.’nin patlamada yaralandığı iddiası

Hasan G.’nin sabah saatlerinde Adalet Bakanlığı önünde bulunduğu ve akşamki patlamada yaralanmasına rağmen sabaha kadar farkedilemediği iddia edilmişti. Numune Hastanesi’nde tedavi gören Hasan G.’nin arkadaşları “Hasan’ın patlamada yaralanmadığını, patlamadan çok sonra bölgeye gittiğini ve bölgede baygınlık geçirdiğini” ifade ediyor.

9. KCK açıklaması

KCK’nın 13 Mart’taki Ankara Patlaması’nın ardından “Her açıdan sahiplenilecek bir eylem” açıklaması gerçeği yansıtmıyor. Açıklama BirGün Gazetesi’nde 11 Mart’ta yayınlanmış ve 17 Şubat’taki saldırının faili Zinar‘a atıf yapıyor.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.